dissabte, 7 de juliol de 2007

Segueixen sense trobar la roda del Boeing

Continua pendent de resoldre's el misteri de la roda perduda el 25 de juny per l'avió de Ryanair que feia el trajecte Girona-Treviso. A l'espera dels resultats de la investigació oberta per l'Agenzia Nazionale per la Sicurezza del Volo (ANSV), els experts italians consideren com a molt probable que la roda davantera es “perdés” durant la maniobra d'aproximació a l'aeroport de Treviso, quan es va obrir el tren d'aterratge. Això hauria succeït a una distància d'uns quants quilòmetres de l'aeroport i explicaria el fet que no s'hagi trobat la roda dins el perímetre d'aquestes instal·lacions.


Desmentint aquesta tesi, a l'edició digital del diari regional Il Gazzettino es pot llegir la carta d'un dels passatgers d'aquell vol - William Dall'Arche- en la qual assegura que quan el Boeing 737 estava aterrant, va poder veure des de seva finestreta una roda que passava volant i anava a perdre's cap a un prat:


Ho visto la ruota dell'aereo schizzare via


Scusatemi ma vorrei portarvi la mia testimonianza. Ero a bordo dell'arereo atterrato lunedì a Treviso proveniente da Girona. Ero sul lato sx e non appena il velivolo ha appoggiato la parte anteriore a terra, con un leggero sussulto, ho visto volare la ruota , dal finestrino. Ha sfiorato l'ala sx e sempre sobbalzando penso si sia diretta verso il prato.Vi scrivo perchè si continua a parlare di perdita in volo o al decollo mentre invece è successo a Treviso.

William Dall'Arche


Si, com assegura aquest passatger, la roda va anar a parar a una de les zones properes a les pistes, com és que no ha estat localitzada?


Hi ha algun col·leccionista de rodes d'avió a l'aeroport de Treviso?


I si el testimoni és fals i la roda davantera, que pesa més de 30 quilograms i és més petita que les posteriors, va despendre's de l'avió a uns quants quilòmetres de l'aeroport quan s'iniciava la maniobra de descens, cal felicitar-se que la caiguda de l'andròmina a aquella alçada no causés danys personals o materials a l'arribar a terra.


El fòrum d'internet del blog TCAS dedicat al món de l'aviació i en el qual hi participen pilots comercials, particulars , tècnics i aficionats, ha recollit l'anterior post sobre aquest tema publicat el 26 de juny a Diari de l'Absurd. Alguns dels comentaris qüestionen amb ironia el servei de manteniment de la flota de Ryanair i altres aporten dades tècniques He aprofitat per inscriurem al fòrum i plantejar dubtes als experts que hi participen. M'han explicat, per exemple, que el Boeing 737, contràriament amb el que succeeix amb els Airbus, no disposa de cap sistema que avisi als pilots si l'avió perd una roda. Per aquesta raó, els tripulants no es van adonar del problema fins que l'aparell no rodava per la pista. D'altra banda, alguns dels participants no dubten en qualificar com a greu la incidència patida per l'avió de Ryanair, tot i que la possibilitat d'accident en el moment d'aterrar sense una de les dues rodes del tren davanter depèn de diverses circumstàncies. En principi, l'aparell segueix tenint tres punts de suport, amb la qual cosa manté l'estabilitat i no cau cap a un costat. Així mateix, les rodes del morro no frenen i per tant el Boeing conserva integres les seves capacitats de frenada. Tot i això, el nivell de risc depèn de l'estat de la segona roda davantera. Si en el moment de tocar pista s'hagués rebentat l'única roda que quedava, s'hauria pogut trencar la pota del tren d'aterratge causant un accident d'imprevisibles conseqüències pels seus 174 passatgers i set tripulants.


El blog TCAS és molt recomanable per tots aquells que us pugui interessar el món de l'aviació explicat des de dins. Aquí, per exemple, podeu veure, pas a pas, l'operació de canviar una roda.


Us deixo, finalment, un vídeo impressionant de l'aterratge d'un avió a l'aeroport de l'illa de St. Maarten, a les Antilles Holandeses.