dimarts, 26 de juny del 2007

Es busca una roda de Boeing


Un avió de Ryanair que fa la ruta entre l'aeroport Girona-Costa Brava i el de la ciutat italiana de Treviso va perdre ahir una roda sense que, per sort, l'incident mecànic produís cap ferit. La singularitat del cas és que avui, en el moment d'escriure aquestes ratlles, la roda encara no ha estat localitzada ni es sap en quin moment del vol va desaparèixer.

L'aparell, un Boeing 737 amb 174 passatgers i set tripulants, va sortir de les instal·lacions de Vilobí d'Onyar a un quart de cinc de la tarda i va arribar a Treviso a tres quarts de sis. Ni a la maniobra d'enlairament ni a la d'aterratge es va detectar cap problema. Va ser en el moment en que l'aparell anava rodant cap a la zona d'aparcament de l'aeroport italià quan els membres de la tripulació van adonar-se que els mancava una de les rodes del carro davanter.

Ara per ara, la peça perduda no ha estat trobada ni a Treviso ni a Vilobí i l'Agenzia Nazionale per la Sicurezza del Volo (ANSV) ha obert una investigació per aclarir el misteri.

Aquest mateix organisme oficial ja va haver d'investigar un cas idèntic quan el 15 de juny del 2006 un altre Boeing 737, en aquest cas de l'empresa italiana Air One, va perdre una roda, també de davant, en el moment d'enlairar-se de l'aeroport de Catània, a Sicília. En el seu informe , l'ANSV va concloure que la roda s'havia separat del tren d'aterratge a conseqüència de la corrosió que patien els materials i va recomanar a l'agència europea EASA que portés a terme una auditoria sobre els mètodes de de treball de l'empresa hongaresa que s'encarregava del manteniment de l'aparell.

Un altre cas similar es va produir a l'Argentina l'any 2004 quan un aparell McDonnell Douglas MD-83 de la companyia Austral que feia un vol cap a Puerto Iguazú (Misiones), va perdre una roda sortint de l'aeroport Jorge Newbery, a Buenos Aires. L'objecte va trencar una reixa de les instal·lacions aèries, va travessar una avinguda en el moment en que no circulaven cotxes perquè el semàfor era en vermell i, rodolant, va acabar el seu recorregut al mig d'un camp de golf sense causar danys personals entre els sorpresos jugadors. La torre de control va detectar l'incident i va ordenar als tripulants que sobrevolessin Buenos Aires durant una hora i vint minuts per cremar el màxim de combustible. Desprès va ser possible realitzar un aterratge d'emergència durant el qual l'aparell va perdre una altra roda i una de les ales va colpejar la pista, sense que hi haguessin víctimes.

Aquest tipus de problemes, doncs, no són cap exclusiva de Ryanair, però tampoc fan gaire bé a la imatge de la famosa companyia de vols a baix preu. Avui cap portaveu de l'empresa irlandesa ha donat pistes sobre les causes de l'incident patit per aquest Boeing 737, que va entrar en servei el desembre de l'any 2000. Tal vegada demà tindran ocasió de parlar-ne en una roda de premsa convocada a Barcelona per explicar els seus resultats a Catalunya tant en nombre de viatgers (11 milions a l'aeroport de Girona) i destins, així com els seus plans i estratègies de futur. M'ha cridat l'atenció el títol de la convocatòria: “Invitación a una exclusiva rueda de prensa”. El concepte falla des del principi perquè, per definició, les rodes de premsa mai no poden ser exclusives, sinó que el seu èxit és mesura precisament pel fet que siguin multitudinàries. Però en tot cas, l'idea d'”exclusivitat” tampoc lliga massa ni amb el producte que es ven, dirigit al gran públic i amb campanyes de promoció que de tant en tant desborden als seus promotors, ni al fet d'haver-se de presentar davant els periodistes sense saber on carai ha anat a parar una roda d'un Boeing.

O tal vegada demà ja l'hauran trobat?


Fotos
:

1.- L'avió de Ryanair que ha perdut una roda. / Mark Winterbourne- Airfleets.net

2.- El tren d'aterratge davanter del Boeing de la companyia Air One, sense una de les rodes. / ANSV