Entre el seu públic hi havia les víctimes i els assassins. Dels instruments sorgien unes notes que aplegaven bellesa i terror, que permetien fugir espiritualment de l'infern però que al mateix temps marcaven les hores i els dies, el ritme quotidià de l'holocaust.
El músics deportats integraven una vintena d'orquestres repartides entre els camps d'extermini nazis i tocaven una mica de tot: melodies populars dels seus llocs d'origen, peces clàssiques, marxes...
Contràriament al que succeïa amb les altres arts, la música – a excepció del “degenerat” jazz- no tant sols era tolerada sinó estimulada pels jerarques nazis. Els responsables dels camps d'extermini eren capaços d'ordenar l'assassinat de centenars de persones i, a continuació, emocionar-se amb una peça tocada per l'orquestra de deportats. Josef Kramer, comandant del camp de Birkenau, el doctor Mengele -l'àngel de la mort d'Auschwitz- i Adolf Eichman, responsable de la logística de les deportacions, eren grans melòmans.
Aquesta predilecció dels nazis per la música feia que els components de les orquestres tinguessin unes major possibilitats de sobreviure que la resta de deportats. Tot i això, estaven obligats a complir ordres cruels com la de posar-se a tocar quan arribaven al camp els trens plens de condemnats a l'extermini.
“Estábamos obligadas a tocar cuando llegaban los trenes y cuando las gentes eran inmediatamente conducidas a las cámaras de gas. Los deportados nos saludaban alegremente, pensando que allí donde hay música no puede pasar nada malo. Eso formaba parte de la táctica de los guardias SS” (Esther Bejarano, membre de l'orquestra femenina de Birkenau).
Igualment, els músics acompanyaven la comitiva del pres que havia intentat fugir de Mathausen i que era portat damunt un carro fins a la forca:
“Abrían la marcha los músicos del campo, tocando la canción francesa Yo esperaré. Al igual que otros que habían intentado escapar, el alemán fue ahorcado delante de todos con el ‘ceremonial’ acostumbrado” (Mariano Constante, “Los años rojos”)
També els ordenaven tocar de bon matí quan els presos sortien en formació marcant el pas cap al camp de treball i a la tarda quan tornaven.
D'altra banda, el concert dels diumenges servia per distreure als guardes i per ajudar als presos a intentar superar la tràgica monotonia del camp, el ritual diari de la supervivència.
Abans d'ahir, precisament també un diumenge, pensava en tot això mentre assistia a la Casa Irla de Sant Feliu de Guíxols a l'espectacle “Músiques de l'holocaust”.
Més enllà de les estrelles conegudes de cada any, els festivals de música com el més veterà de tots, el de la Porta Ferrada, presenten de tant en tant petites grans perles com el Brossa Quartet de Corda. Músics joves que omplen d'emoció a l'espectador recuperant, com en aquest cas, una selecció de les peces que interpretaven les orquestres de deportats. Melodies hebrees, zíngares, sèrbies, russes...Músiques tradicionals o escrites en els mateixos camps d'extermini acompanyades, en la veu de l'actor Elies Barberà, per fragments de textos d'autors supervivents com Primo Levi, Jorge Semprún o Mercè Núñez Targa. I tot plegat arrodonit per una presentació a càrrec de la historiadora i presidenta de l'Amical Mathausen Rosa Torán.
Un espectacle emotiu i d'una bellesa singular, un concert imprescindible pels amants de la música i de la història, que es podrà tornar a veure aquest dijous a Manresa i el 6 d'agost al Festival de Músiques de Torroella de Montgrí.
Fotos:
(1): 30 de juliol de1942: l'orquestra de presoners de Mauthausen va tocant mentre acompanya al deportat Hans Bonarewitz cap a la forca. /Arxiu FNDIRP
(2) Un deportat toca el bombo escortat per dos oficials alemanys davant els presoners. / Arxiu del camp de concentració de Dachau
(3): L'orquestra d'Auschwitz interpretant una peça en el camp.
(4) Alguns dels membres del Brossa Quartet de Corda. /Yasmina Llopart
Dos articles interessants sobre la música als camps d'extermini:
- Francisco Ramos: Música en el lager: creación y aniquilamiento
2 comentaris:
He vist l'espectacle Músiques de l'Holocaust a Manresa i realment el recomano a tothom. La tria de peces i fragments de textos és perfecte per l'hora de durada de l'espectacle. La qualitat musical insuperable i l'actor també fa un bon treball d'interpretació. A tots moltes felicitats.
Eva Soler
Hola,
Som del Quartet Brossa i agraïm molt els comentaris, ens omplen d'il·lusió.
Tornarem a fer Músiques de l'Holocaust el proper 2 de novembre a les 7 de la tarda a l'Auditori del Nou Conservatori de Manresa, dins de la Fira d'Arrel Tradicional de Manresa.
Si voleu més info: quartetbrossa@yahoo.es
Publica un comentari a l'entrada