dimecres, 18 de juliol del 2007

Què llegeixen els executius?

L'enfrontament entre El País i El Mundo- en les seves vessants periodística, política i econòmica- té un dels principals fronts de batalla en les dades de difusió. El darrer episodi l'ha protagonitzat un dels sectors d'audiència més desitjats: els directius d'empresa.

El 9 de juliol, El Mundo publicava el següent titular:

EL MUNDO es el diario más leído entre los directivos, desplazando a 'El País'

I diumenge passat, la resposta del diari del Grupo Prisa, en el suplement Negocios, era la següent:

Lo que leen los directivos
EL PAÍS es el diario preferido por la mayoría de los altos ejecutivos


Donem un cop d'ull a la lletra menuda que acompanya aquest grans i contradictoris titulars.

Segons el rotatiu de Pedro J, “EL MUNDO encabeza el ránking de audiencia entre los directivos españoles, desplazando a El País a la segunda posición (...). Un total de 236.000 directivos y cuadros españoles leen EL MUNDO, frente a los 228.000 que optan por el diario de Prisa (...).

Per la seva part, el diari de Prisa també és taxatiu: “El diario EL PAÍS no es sólo el periódico español de pago de información general más leído por la población en su conjunto a amplia distancia de los siguientes, sino que su liderazgo se acentúa entre los directivos (...). EL PAÍS tiene más lectores entre los directivos que los otros cinco diarios de difusión nacional de Madrid y Barcelona juntos (...). EL PAÍS es referente de la prensa para líderes de opinión ya que prácticamente uno de cada cuatro directivos españoles son lectores del diario (340.000 sobre una base de 1,5 millones de directivos), cifra que supera en casi 150.000 directivos lectores a El Mundo y en 265.510 a La Vanguardia. (...).

Com s'explica aquest ball de xifres?

Doncs en un exercici d'enginyeria propagandística, cada diari ha utilitzat l'estudi que li ha convingut. El Mundo ha fet servir les dades de la catorzena edició de l'estudi Directivos, que porta a terme cada dos anys l'Associació per a la Investigació de Mitjans de Comunicació (AIMC), mentre que El País ha emprat les dades sobre hàbits de lectura dels executius d'empresa que apareixen a la segona onada de l'Estudi General de Mitjans (EGM).

Com que les enquestes tenen sovint una fiabilitat un pèl dubtosa, els resultats dels dos estudis pel que fa a l'afició lectora dels directius espanyols, no coincideixen, malgrat que tant un com l'altre depenen de l'AIMC.

En aquesta curiosa picabaralla tampoc queda massa lluït el respecte dels dos diaris als seus lectors: El País no ha informat sobre l'estudi que afavoreix a El Mundo i aquest darrer rotatiu ha parlat de la segona onada de l'EGM sense fer cap referència als directius que, segons sembla, llegeixen amb fruïció El País.


Imatge: cartell de la pel·lícula de Mike Binder "Diario de un ejecutivo agresivo (Man about town)"