dissabte, 28 d’octubre de 2006

Culs en campanya



La maquinaria electoral dels partits grans es tan potent que, com una apiconadora, passa pel damunt de les modestes campanyes dels petits. El repartiment d'espais electorals en els mitjans de comunicació públics sempre beneficia a les forces polítiques amb representació parlamentaria, reservant per la resta els horaris de menys audiència. De fet, tal i com està muntat el sistema, era clau obtenir la màxima representació possible a les primeres eleccions democràtiques (imagineu els anys que han passat!!). Els partits que des d'aleshores es van repartint els escons han blindat el sistema impedint o fent molt difícil la consolidació de noves forces polítiques, excepte si aquestes tenen recursos econòmics per situar-se a l'aparador...

Per això no és gens estrany que algun partit petit hagi optat per tirar endavant campanyes d'impacte posant tota la carn a la graella com ha fet Ciutadans-Partit de la Ciutadania presentant en pilotes al seu cap de llista. Un cas similar és el del Partit Humanista de Catalunya, de qui, pràcticament, només se'n sent a parlar quan hi ha comicis. Els del PHC acompanyen les seves propostes amb un espot en el qual els protagonistes són ni més ni menys que un seguit de culs que representant la Catalunya SA., aquella que fa anar de cul als ciutadans amb la precarietat laboral i amb l'especulació immobiliari. No us perdeu ni la imatge del cul fumant un havà ni la banda sonora que acompanya l'anunci.

Un altre grup minúscul que es presenta a les eleccions és Escons Insubmisos, que diuen ser l'”alternativa dels demòcrates descontents” i prometen, en el cas miraculós de guanyar-lo, no ocupar mai cap escó. La seva crítica al sistema de partits és tan radical que mai de la vida arrossegaran el cul pel Parlament. Tindrien doncs arguments programàtics de sobres per utilitzar a la campanya la part anatòmica on l'esquena canvia de nom, però han optat per fer un espot que és, com si diguéssim, poc trempador...