diumenge, 9 d’octubre de 2005

El "ciberbotellón" i la ciber-ignorància


El Magazine de La Vanguardia, el dominical que es distribueix conjuntament amb una vintena de diaris, dedica avui un reportatge a l'impacte de l'era digital a l'àmbit familiar i, sobretot, a la fractura que separa a pares i a fills. Els experts consultats per la publicació aconsellen que els pares facin un esforç per posar-se al dia i per controlar d'aprop les activitats de la generació digital. Els adults, ve a dir el reportatge, han de parlar clar amb els fills i fer-los saber que a la xarxa hi ha nois dolents com al carrer.

S'apunten casos extrems de tecnopatologies, com la de la criatura que enviava mil missatges diaris des del seu mòbil i que va haver de rebre un tractament especial en el departament de pediatria social de l'hospital infantil Nen Jesús de Madrid.

Ludopaties, conductes compulsives, síndromes d'abstinència, ansietat, nerviosisme i altres patologies donen lloc al que els experts d'aquest centre han batejat com a "ciberbotellón", és a dir un mal ús i abús d'internet, videojocs i mòbils.

Estem d'acord en que els pares han de deixar de ser ciber-ignorants i que han d'exercir un control responsable de les activitats dels menors, evitant "aparcar" els nens davant l'ordinador.

De fet, només un bon coneixement del món digital els permetrà evitar caure en l'error de la periodista que signa el reportatge i que, tal vegada, influïda per un cert to catastrofista dels experts escriu el següent:

"Les estamos robando la infancia", señalaba al respecto Hillary Clinton en relación con el último escándalo por unos videojuegos infantiles con versiones ocultas de alto contenido violento y pornográfico.

Aquest darrer "escàndol" promogut per la senadora per Nova York, exprimera dama i possible candidata demòcrata a la Casa Blanca, fa referència al videojoc "Grand Theft Auto: San Andreas", un gran èxit de vendes que es pot qualificar de tot menys de ser un joc "infantil". I això es sap no només amb una mica de cibercultura sinó també mirant la caixa del videojoc abans de comprar-lo.