diumenge, 24 de juny de 2007

El tren de llumetes

Els espectadors de la final de la Copa del Rei van poder veure ahir en el Santiago Bernabeu un anunci lluminós de Renfe que de tant en tant ocupava tot un lateral del camp. Després del logo de la companyia apareixia un tren virtual de llumetes que anava a tota velocitat com si volgués emular aquella punta d'explosió que tenen a les cames els davanters quan, entre compromís publicitari i festa, fan el que han fer: jugar a futbol.


L'empresa ferroviària que, entre avaria i avaria, es dedica a patrocinar i a ser la transportista oficial de la Copa del Rei, era doncs ahir a la nit en el camp del Real Madrid amb un anunci que haurà fet molta gràcia als 80.000 usuaris penjats divendres en el servei de rodalies de Catalunya pel descarrilament d'un Euromed que circulava a 120 per hora en un tram per on només podia anar a 30. També haurà encantat a les 50.000 persones que ahir van patir els mateixos efectes negatius i a les que, per una circumstància o altra les patiran els propers mesos.


Renfe circula a diferents velocitats: la mesetaria, la del Santiago Bernabeu, amb llumetes que, com que ve de baixada, permet arribar amb puntualitat fins a la Giralda i al pescaito frito, i la catalana, fatalment col·lapsada, però amb algun maquinista que, avorrit pels retards, intenta tornar a casa abans d'hora forçant la màquina i la via, i passa el que passa. És el que en diuen factor humà.

1 comentari:

Josep Maria Puig ha dit...

Hola Toni,

Considero que el teu comentari final respecte el maquinista "culpable" és molt forçat, fins i tot diria que gratuït en aquests moments.

L'únic que es pot afirmar és que el tren superava en 90 qms/h la velocitat en aquell punt, però? què ha fallat per què això succeïs? Com és que el sistema de seguretat de la línia no ha frenat el tren com calia?

La limitació de velocitat a 30 ja porta uns mesos funcionant i amb la seva balissa de l'ASFA coresponent. Potser ens trobem en un altre cas com el del metro de València, on les mesures de seguretat no eren les suficients per aturar un tren que no anava com calia?

El factor humà pot ser el responsable de molts accidents, però va molt més enllà del cap visible, del maquinista, que acostuma a ser el protagonista dels judicis paral.lels i el cap de turc triat per les empreses i polítics per no reconeixer la seva responsabilitat.

Esperem a la conclusió de la investigació per conèixer que ha passat de debó, però d'entrada ja et dic que els sistemes de seguretat existents no han pogut evitar el descarrilament. Algú ho reconeixerà? A València no ho van fer.

Salutacions