dimecres, 7 de març del 2007

El Mundo i les vagues de fam

Recupero (via Escolar.net) aquesta portada d'El Mundo del dijous 31 de maig del 1990. El diari de Pedro J. reprodueix una foto terrible del membre dels GRAPO Fernando Fernández, que aleshores feia vaga de fam junt amb altres presos d'aquest grup per exigir al govern de Felipe González el fi de la política de dispersió dels terroristes per diferents centres penitenciaris, així com l'amnistia.

El peu de la foto diu el següent:

En España, en 1990


Esta imagen no procede de los archivos de los horrores del nazismo ni de ningún campo de refugiados del Tercer Mundo. Esta fotografía ha sido tomada hace muy pocos días en un hospital español y corresponde al "grapo" Fernando Fernández. Las bandas que unen sus esqueléticas extremidades a la cama son las ligaduras que le mantienen atado al lecho, para impedir que se desprenda de la alimentación forzosa. El Mundo considera que esta es una forma de tortura y que ningún ser humano merece tan indigno trato cualesquiera sean sus delitos. Según fuentes próximas a sus defensores, otros 17 reclusos se encuentran en un estado similar.


En el seu blog Apuntes del natural, el periodista Javier Ortiz, en aquell moment cap de redacció d'El Mundo i autor d'aquell peu de foto, explica que unes hores abans de ser publicada la portada, el text que acompanyava la imatge va provocar una certa discussió:


No fue una decisión unánime. Tampoco sencilla. Varios miembros de la Redacción, en particular de la sección de Nacional, se indignaron con nosotros. La discusión más dura no fue sobre la publicación de la foto, sino sobre el pie que la acompañaba.


Finalment, tant la fotografia proporcionada per l'advocada Paca Villalba (una imatge que, per cert, fa pensar molt amb la d'Iñaki De Juana publicada a The Times) com el peu de foto van rebre el vist i plau del director Pedro J. per ser publicades.


Aquell mateix dia, El Mundo va fer el següent editorial:


Una forma de tortura


La doliente imagen del grapo Fernando Fernández, convertido ya en despojo humano, apurando las últimas semanas, tal vez los últimos días de su vida, ocupa hoy un sitio destacado en la portada de El Mundo. Un horror que vale más que mil palabras y que aspira ser un aldabonazo en la sensibilidad de una sociedad indiferente al dolor ajeno, a veces demasiado pendiente de la condición política de estos seres humanos. Pero la imagen pretende ser, sobre todo, un toque de atención a la conciencia del Gobierno, pasivo ante el tremendo problema y esquivo a la hora de asumir responsabilidades. Porque le concierte, y mucho, lo que muestra descarnadamente la foto, por más que el ministro de Justicia Enrique Múgica se empeñe en decir que el Ejecutivo no tiene nada que ver con la muerte de los grapos en huelga de hambre. Al Estado, en última instancia, le interesa fijar en su retina el lastimoso estado del preso y reparar, sobre todo, en las gruesas correas con las que está atado de pies y manos a la cama. Una forma de tortura que no merece ni Fernando Fernández –un terrorista con un siniestro historial delictivo a sus espaldas– ni ninguna otra persona, independientemente de los delitos que haya podido cometer.»


Tres dies més tard, el diumenge 3 de juny del 1990, Pedro J. Ramírez va publicar una article titulat Prohibido suicidarse en primavera, en el qual reclamava al govern socialista “una sortida humanitaria” a la situació de Fernando Fernández.


Espero que la espantosa imagen, propia de una mazmorra medieval, que divulgamos el jueves golpee la conciencia del gobierno o al menos despierte de su bien cebado letargo a nuestra clase intelectual. Es moralmente inaceptable que en nuestro país, en la España democrática, civilizada y desarrollada del fin del milenio, se pueda tratar a un ser humano de la forma en que denuncia esa fotografía de un hombre consumido hasta los huesos a quien se mantiene atado de pies y manos al lecho con el fin de prolongar por decreto su agonía. (...)


Es irrelevante, pues, a estos efectos, que el hombre de la foto, Fernando Fernández, pertenezca a una banda fanatizada como el GRAPO, capaz de cometer horrendos crímenes -lo que en justicia le ha deparado ya una severa pena de privación de libertad-, y el que su huelga de hambre sea un instrumento de presión, si se quiere de chantaje, para forzar al Gobierno a cambiar una política de dispersión carcelaria tan discutible como legítima. Todo eso es accidental. Nunca, en ningún caso, bajo ninguna excusa, pretexto o circunstancia, puede un ser humano violentar la dignidad de otro hasta el extremo de amarrar lo que ya es poco más que un esqueleto a un somier para mantenerle artificialmente vivo.


Es posible que lleve razón el jefe de Gobierno en su desahogo de la noche del miércoles, y que en política no sea conveniente expresar los sentimientos -de ahí que, en buena lógica, haya cada día más ciudadanos que la consideren una actividad ruin y desalmada-, pero una cosa es no expresarlos y otra carecer de ellos. Si este equipo ministerial, nominalmente de izquierdas, es capaz de sentir aún un mínimo de compasión ante el drama de quien camina hacia la muerte como última protesta al servicio de su causa perdida, debe pasar cuanto antes a la acción. No se trata de ceder a las pretensiones de los grapo, sino de buscar una salida humanitaria que reemplace a esas terribles ligaduras. (...)”


Com succeeix a les pel·lícules amb transfons històric, aquest és el desenllaç dels personatges protagonistes de la trama:


  • El grapo Fernando Fernández va sobreviure la vaga de fam i va sortir en llibertat el 1993 després de 13 anys de reclusió.

  • El govern de Felipe González va mantenir la política de dispersió i l'alimentació forçada dels presos fins que el febrer del 1991 la direcció del PCE (r) va ordenar als detinguts del seu braç armat que abandonessin l'estratègia de la vaga de fam, al considerar que no havia permès assolir cap dels objectius previstos.

  • Com a resultat de les successives vagues portades a terme des de l'època del govern de la UCD, alguns presos dels GRAPO van patir greus problemes de salut, fins arribar en algun cas, com el de José Manuel Sevillano, a la mort.

  • El 27 de març del 1990, el grup terrorista va assassinar al metge de l'Hospital Miguel Servet de Saragossa, José Ramón Muñoz Fernández, al considerar-lo com un dels responsables de l'alimentació forçada dels presos.

  • El Govern Aznar va obrir un procés de negociació amb els GRAPO, però va fracassar.

  • El 6 de febrer del 2006, l'organització terrorista va intentar segrestar a Saragossa a l'empresari Francisco Colell. En el tiroteig, va resultar morta la seva muller Ana Isabel Herrero i ell en va sortir greument ferit.

  • Pío Moa, antic membre fundador dels GRAPO ha fet un viatge des de l'extrema esquerra fins a l'extrema dreta i ara és un escriptor revisionista de la Guerra Civil Espanyola i un dels personatges destacats de la Brunete Mediàtica amb el seus escrits a Libertad Digital.

  • Pedro J. , que abans reclamava una solució humanitària pels terroristes en vaga de fam, ara ja no es mostra tan preocupat pels drets humans. En el seu article de diumenge a El Mundo sobre la concessió de presó atenuada a De Juana Chaos, el periodista acusava a Zapatero d'haver “picado como un pardillo en el anzuelo de este caníbal inmisericorde”, i en un editorial, el diari sostenia que el govern socialista ha “cedit davant un xantatgista”.

1 comentari:

Anònim ha dit...

Déu ni do! Que fort! Com a persona que tampoc tinc un coneixement molt ampli de tot el tema... "he flipat en colors"!
Com es pot canviar tant d'idea i de punt de vista? I la pregunta del milló que a qualsvol ciutadà de peu voldria que li contestessin: com pot ser que prevalguin els vots a costa de mentides i arguments tan "cutres" abans que lobjectiu de millora global, pau i harmonia.
No em cap al cap que el PP convoqui una manifestació a madrid en contra de la decisió dels PSOE i Juan Echaos sense que s'hagi fet una reflexió de temes com aquests que s'han produït amb anterioriat. Tanta gent manipulada i enganyada que manifesten un odi ben coix d'arguments contra el govern i que per aquesta falta d'arguments s'obliden dels drets humans dels quals feia referència el mundo als anys 90. En fi...