divendres, 16 de març del 2007

Un guepard dins el mòbil


Francisco Román, conseller delegat de Vodafone a Espanya, repeteix en una entrevista publicada a El País, els mateix discurs que han vingut fent els darrers dies totes les operadores de telefonia mòbil: que l'augment del cost que han aplicat la majoria d'elles en el preu d'establiment de trucada tindrà un "efecte neutre" en la butxaca dels clients ja que aquests es beneficiaran de l'obligació que tenen a partir d'ara les companyes de cobrar per segons i no per blocs de minut. En resum, que ningú hi sortirà perdent.

Román, però, introdueix un element comparatiu digne de ser comentat. Ve a dir que les operadores no estafaven als usuaris quan, al tarifar per minuts, els cobraven per un temps que no havien gastat. I posa com a exemple la publicitat als diaris:

Pregunta: Las asociaciones insisten en que las operadoras se embolsaban ilegalmente cientos de millones de euros por el redondeo y que lo quieren seguir haciéndolo sin redondeo.

Resposta: Voy a utilizar una analogía. Nosotros nos anunciamos en los periódicos y, salvo en la sección de anuncios por palabras, en el resto te debes anunciar por módulos. Supongamos que mañana sale una ley que obliga a los periódicos a aceptar publicidad en cualquier página reduciendo las dimensiones del módulo mínimo. No tendría sentido decir que a los anunciantes nos han estado saqueando todos estos años. El cobro del servicio se había estructurado de determinada forma. Con el tiempo, probablemente se ha convertido en una exigencia reducir la unidad de discriminación de minutos a segundos, pero eso no quiere decir que cuando se aplicaban bloques de duración superior (un minuto o medios minutos) se estuviese incurriendo en algo injusto o ilegal.

A l'hora de fer analogies, el conseller de Vodafone utilitza les arts del trampós perquè sap perfectament que quan un anunciant compra x mòduls d'una plana d'un diari, el seu anunci aprofitarà de dalt a baix tots els mòduls, cosa que fins ara no li passava a un usuari de telefonia mòbil: trucava durant 3 minuts i 5 segons i la companyia del senyor Román li cobrava 55 segons de més fins a arrodonir els 4 minuts. Eren 55 segons no utilitzats pel client que passaven a engruixir el compte de beneficis de Vodafone, Orange, Telefónica etc. etc.

Un cobrament per servei no prestat que la Llei de Millora de Protecció dels Consumidors elimina obligant a cobrar per segons i no per minut, però les operadores ja han trobat la manera de perpetuar els beneficis fent la trampa legal d'augmentar un 25 per cent el preu per establiment de trucada.

Cada vegada que marquem un número estem doncs pagant un “arrodoniment encobert” gràcies a aquest “efecte neutral” que manté les coses com estaven.

Com deia un dels personatges d'El Guepard, l'extraordinària novel·la del príncep Giuseppe Tomasi di Lampedusa, "cal que canviï alguna cosa, per tal que no canviï res".

Aquesta estratègia, del tot vàlida els segles passats per aquells nobles que havien de fer front a un canvi d'època sense deixar-s'hi la pell ni la fortuna, segueix essent vigent ara per les grans multinacionals quan trampegen sense cap problema les decisions del govern de torn.



Foto 1
: Francisco Román, conseller delegat de Vodafone España. / Bernardo Pérez-El País

Foto 2: Cartell de la pel·lícula "El Guepard" de Luchino Visconti, basada en l'obra de Lampedusa.