diumenge, 16 de desembre de 2007

Atilano, l'avi hacker




L' Institut de la Joventut (Injuve), organisme del ministeri de Treball i Assumptes Socials, disposa d'un web anomenat Programa de Emancipación Joven en el qual s'ofereix amplia informació sobre l'accés a l'habitatge, al món laboral, als microcrèdits etc.

Aquesta setmana, però, un hacker de la tercera edat que es fa dir Atilano ha pres possessió de la plana, deixant-hi cinc vídeos i impedint l'accés als continguts. En el primer dels vídeos comunica als visitants que ha “segrestat” la plana “perquè no aprofiteu els ajuts que us donem” i en els altres recrimina als joves per dedicar-se a utilitzar internet per baixar cançonetes i fer xorrades i verreries, en lloc d'aprofitar els recursos que ofereixen webs com emancipacion.es.

En el cinquè vídeo, la dona d'Atilano l'avisa que la policia ha trucat a la porta demanant per ell i es pot veure per la webcam com el hacker fuig i en el sisè només apareix en pantalla la muller del jubilat preguntant-li què carai ha “robat” als joves, demanant-li que torni a casa perquè no li passarà res i oferint-li unes croquetes d'aquelles que li agraden tant.

Naturalment tot plegat és una campanya de l'Institut de la Joventut aplicant les tècniques del màrqueting viral que, com explicàvem fa un temps en un altre post, consisteix en llançar una pedra a l'oceà d'internet per acabar provocant un tsunami de gran impacte publicitari i de baix cost econòmic. Ja ho va fer i amb èxit la cadena MTV amb la cançó “Amo a Laura” i també la Campanya del Mil·leni de l'ONU “robant” l'escó de Zapatero.

Els vídeos d'Atilano han estat penjats a YouTube i segurament gràcies a ells, la plana de l'Injuve, creada fa un any i mig, està essent coneguda per molts joves que si no hagués estat per aquesta campanya de l'agencia Lola mai s'hi haurien apropat.

Com dèiem, el màrqueting viral -l'expansió d'un missatge per internet d'usuari a usuari, de la mateixa manera que ho fa un virus- és una estratègia publicitària ja coneguda, però l'originalitat dels creatius d'aquesta campanya consisteix curiosament en promoure els continguts d'un web impedint l'accés a ells mitjançant l'acció d'un fals hacker que, per cert, té pinta de tot menys de pirata i pirat de la xarxa.