diumenge, 17 de desembre del 2006

Vies congestionades


Seguint la directiva europea sobre qualitat de l'aire, el departament de Medi Ambient ha decidit baixar els fums que ennegreixen els pulmons a la regió metropolitana de Barcelona. La iniciativa és bona però per assolir aquest lloable objectiu de reduir el trànsit de diòxids de nitrogen i de partícules sòlides per les vies respiratòries de la ciutadania cal actuar damunt unes altres vies, les de circulació, i això sempre genera polèmica.

Entre les 77 mesures que inclou l'avantprojecte de la direcció general de Qualitat Ambiental, n'hi ha una que s'ha guanyat el lloc d'honor en els titulars informatius: la limitació de la velocitat a 80 quilòmetres per hora a les vies principals, autopistes i autovies que travessen 40 municipis de la zona.

Els conductors que pateixen cada dia col·lapses circulatoris per entrar o sortir de BCN en hora punta s'hauran fet un bon tip de riure només de pensar en la remota possibilitat de saltar-se el límit que vol imposar el conseller Francesc Baltasar. I els que s'apropen habitualment a la capital catalana en horaris de baixa intensitat de trànsit tindran malsons veient-se circular per l'autopista amb la majoria dels cavalls de carreres tancats a la quadra.

Entre els experts, la qüestió ha generat divisió d'opinions. Alguns sostenen que bona part de l'emissió de gasos és provocada per les retencions de trànsit, amb els cotxes parant i arrancant contínuament, mentre que altres creuen que aixecar el peu de l'accelerador redueix tant la contaminació com l'accidentalitat.

Aquest darrer aspecte, el de la seguretat viaria, provoca encara més interrogants:

¿Per quina raó a Alemanya, amb un parc automobilístic més gran i on no hi limitacions de velocitat a determinats trams d'autopista, es registra un índex de mortalitat més baix que a l'estat espanyol?

¿Tenen els alemanys millor infraestructures viàries?

En tot cas, l'avantprojecte de Medi Ambient també ha donat lloc a discrepàncies dins el govern català. El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal ha dit públicament que la limitació a 80 quilòmetres per hora, que ja s'aplica a les rondes de Barcelona, no es pot fer extensiva a tota la xarxa viària metropolitana sinó en alguns trams concrets i en determinades circumstàncies. No ha entrat en detalls sobre els criteris que haurien de pesar a l'hora d'aplicar la limitació en un lloc i no en altre, però si no recordo malament va ser en la darrera etapa de Nadal com a alcalde de Girona que l'ajuntament va posar el límit de 40 quilòmetres per hora en el pont de Fontajau, a l'avinguda Tarradellas. Es tracta d'un viaducte de 204 metres de llargada amb dos carrils per sentit. Naturalment, els conductors només respecten la llei quan veuen en aquella recta damunt el riu Ter el radar de la policia municipal.

I això ens porta a un altre tema: ¿Ha calculat el departament de Medi Ambient la inversió que seria necessària en equipament tècnic i desplegament policial per fer respectar escrupolosament la limitació de 80 quilòmetres per hora a tota la xarxa viaria metropolitana?

La pregunta és necessària si la Generalitat accepta un dels principis bàsics que regeixen l'actuació legislativa: una llei només es bona si es pot fer complir.

No cal posar-nos nerviosos. Si finalment la limitació de velocitat tira endavant i es comprova que la majoria de conductors no alcen el peu de l'accelerador, sempre es podran aplicar, amb el permís de la consellera Tura i del conseller Saura, dues mesures políticament incorrectes.


a) promoure, amb la garantia dels poders públics, la prostitució de carretera a determinats trams viaris (la majoria de conductors toquen el fre a l'alçada de les noies)


b) reproduir a la regió metropolitana la campanya portada a terme a Copenhague pel Consell Danès de Seguretat Viaria: senyores en topless mostrant, a més dels seus encants, una senyal de limitació de velocitat.


Aquí teniu el vídeo:



2 comentaris:

Lo Vilot ha dit...

He llegit l'escrit ...felicitats !!

Res a dir, ja saps el que penso ;-)

Guillem Carbonell ha dit...

doncs jo crec que falten trens de qualitat, ràpids i que passin sovint ...