dissabte, 4 d’octubre del 2008

Menú anti-crisi


Ara que tothom té la crisi a la boca, un bar-braseria de Girona proposa als seus clients posar-hi també els bocates de fuet i els cigalons anti-crisi. En aquest establiment s'han inventat la carta especial dels dimecres, que ve a ser com el dia de l'espectador dels cinemes però en pla menú de rebaixes..


I com que a força d'escoltar males notícies econòmiques qui més qui menys ja té l'ai al cor i ha perdut la gana, els responsables de l'establiment intenten posar-hi unes gotes d'humor afegint a la carta una nota final: “Oferta subjecta a informacions borsàries, preu petroli, Ibex35, PIB, euribor...”.


Vist com van les coses, s'ha d'aplaudir la iniciativa però tal vegada el dimecres no és el dia més indicat per oferir el menú anti-crisi. Posats a triar, seria millor fer-ho els divendres, que és la jornada tradicionalment emprada pels empresaris per comunicar als treballadors l'acomiadament fulminant i altres mesures d'impacte que sempre són -no cal dir-ho- absolutament necessàries per la supervivència de l'empresa.


Els entesos en política i psicologia laboral expliquen que el coixí del dissabte i del diumenge permet a l'encarregat de comunicar la mala nova escapar-se de la presència de qui ha perdut la feina i, al mateix temps, el cap de setmana refreda una mica les coses impedint les reaccions en calent tant de l'afectat com dels seus companys. En definitiva, fer-ho saber els divendres permet reduir tensions i evita -ara que el temps és or- pèrdues de rendiment laboral amb xafardeigs inacabables i en veu baixa davant la màquina de cafè. Els afectats s'emporten el seu justificat malestar a casa i dilluns serà un altre dia.


Els divendres, que en èpoques de bonança econòmica són el dia del bon rotllo, el casual day anglosaxó durant el qual es deixa la corbata a casa i es vesteix de texà i fins i tot el dia en que no s'envien ni es reben e-mails, esdevé una jornada crua quan les empreses rellisquen sense control per la pendent de la crisi. I si algú ho dubta, que avui dissabte miri les planes d'informació econòmica dels diaris i en tregui les seves conclusions:


Imatge 1: Menú anti-crisi del Chaplin, a Girona. / El Punt

Imatge 2: Cartell de la pel·lícula "Casual day"