dijous, 13 d’agost del 2009

El toro de...McAfee

Fa temps que l'emblemàtic toro d'Osborne, dissenyat el 1956 pel cartellista i dibuixant comunista Manolo Prieto, és alguna cosa més que un anunci del brandy Veterano. Amb el pas dels anys, la silueta negra del brau que campava i encara campa per les carreteres peninsulars – n'hi ha cap a 90, una vintena d'ells a Andalusia- ha estat emprada per mil i una històries, des de símbol oficiós de la selecció espanyola i, per extensió, de l'espanyolitat, fins a cartell de “Jamón, jamón”, la pel·lícula de Bigas Luna, protagonitzada per Penélope Cruz i Javier Bardem. Artistes de tota mena l'han utilitzat a les seves creacions, escamots d'activistes nocturns l'han abatut en intrèpides accions de sabotatge i polítics de la dreta i de l'esquerra i jutges del Tribunal Suprem l'han indultat considerant que el toro, més que un simple cartell publicitari que pot distreure els conductors, és una imatge que s'ha integrat al paisatge patri més o menys cañí esdevenint una peça més del patrimoni cultural artístic.

El gegantí brau de xapa metàl·lica té doncs reconegut oficialment el seu valor com obra d'art i emblema espanyol, però, en tractar-se d'un logotip comercial, els seus drets de reproducció continuen estan en mans de l'empresa Osborne. Per això, la Guàrdia Civil no dubte en actuar contra aquells que utilitzen sense permís la imatge del toro per vendre castanyoles, gorres o clauers. De fet és habitual la seva presència en tota mena de souvenirs, però el que ja no és tan corrent és veure, com acaba de succeir ara, el toro d'Osborne a la publicitat d'una marca d'antivirus. Avui mateix he rebut, com s'oposo que el deuen haver enviat a milers d'internautes, un correu electrònic de la companyia McAfee anunciant una oferta de la suite McAfee Internet Security amb el famós toro. Desconec si compten amb el permís d'Osborne per utilitzar la imatge, però en el cas que no fos així seria divertit veure els tricornis de la benemèrita perseguint l'antivirus.

Si encara fos viu, que en pensaria de tot plegat el dissenyador gràfic Manolo Prieto?
Ell que, després de tota una vida treballant en diversos camps artístics, lamentava haver de ser recordat pel famós toro!. I encara més després que algú decidís reduir la grandària dels atributs masculins de l'animal. “M'estan deixant el toro fet una cabra”, va comentar a la seva dona.

En una cabra o en una vaca suïssa, com va fer el 2005 l'artista extremeny Javier Figueredo en una acció reivindicativa de mil coses que li va costar dos dies d'arrest domiciliari i el salt judicial a la fama.