dimecres, 15 de març del 2006

Una factura viatgera

L'economia globalitzada té uns mecanismes de funcionament ben curiosos. Una persona, per exemple, pot llogar un cotxe a la seu de Girona de l'empresa Avis, la segona multinacional més potent del sector amb presència a més de 4.700 punts d'arreu del món. Posem que el client torna el vehicle a la mateixa oficina i que li diuen que ja li enviaran la factura. Una setmana més tard, la rep a casa dins d'un sobre tramès per correu aeri des de la seu europea d'Avis a Gran Bretanya.

És a dir que en un món intercomunicat per potentíssimes xarxes informàtiques, una trista factura no pot ser entregada al moment en una oficina local. Les dades del lloguer han de viatjar primer fins a l'Avis House, al Park Road de la ciutat de Bracknell, processades, impreses en paper, enviades per avió i portades a casa del client per un carter. Una llarg recorregut de centenars de quilòmetres per substituir la curta distancia del taulell que separa l'encarregat de l'oficina local i la persona que ha llogat el cotxe.

Si tenim en compte que la flota de 300.000 vehicles d'Avis dona servei cada any a 20 milions de clients, aquesta mecànica centralitzada de funcionament resulta, com a mínim, surrealista i té un punt retro i nostàlgic: el de la lentitud de les cartes de tota la vida front a la immediatesa de la societat de la informació.