diumenge, 12 d’agost de 2012

Sílvia Pérez Cruz brillant a Empúries

 

Concert de Sílvia Pérez Cruz en el Fòrum Romà d'Empúries. Un estil intimista davant una audiència considerable: 2.000 persones. Un ple de gom a gom que confirma, actuació darrera actuació, de quina manera la jove cantant de Palafrugell ha sabut connectar amb el públic esdevenint a hores d'ara la veu femenina més interessant del panorama musical català.

Feia molt de temps que tenia ganes d'assistir a un dels seus  concerts i el d'ahir en el Festival Portalblau m'ha deixat clar el que ja intuïa: que si el disc “11 de novembre” és una joia, el directe de Sílvia Pérez Cruz té l'espontaneïtat, la gràcia i la força que fan brillar amb mil llums aquest conjunt de bellíssimes cançons compostes i arranjades per ella, amb lletres pròpies però també de poetes com Feliu Formosa, Maria Cabrera i Maria Mercè Marçal. Tant se val l'idioma amb el qual canti -català, castellà, portuguès- o la barreja d'estils i de col·laboracions que han anat marcant l'arrancada de la seva carrera - Las Migas, Chicuelo, Javier Colina, Toti Soler - ella i els seus músics -Refree (guitarra), Joan Antoni Pich (violoncel), Miquel Àngel Cordero (contrabaix) i Mario Mas (guitarra)- quins senyors músics! ho broden i ho fan tant amb les peces pròpies com amb les d'altres artistes (Cucurrucucú, Corrandes d'exili, Gallo rojo, gallo negro...).

En la manera de fer de Sílvia Pérez Cruz hi ha tones d'autenticitat, poder creatiu, sensibilitat, simpatia i una veu versàtil, amb mil modulacions, que puja i que baixa, que es passeja amb absoluta comoditat des de la frase més íntima fins al to aflamencat més alt. Una veu que enamora des de la primera nota. Tenim molta sort de poder gaudir i emocionar-nos escoltant a una artista com aquesta!.

Vídeo: Interpretació ahir a Empúries de "Covava l'ou de la mort blanca", poema de Maria Mercè Marçal musicat per Sílvia Pérez Cruz.

dilluns, 6 d’agost de 2012

Tomàs Milans, mestre de capella


Tomàs Milans i Godayol (1672-1742), fill d'una important família de Canet de Mar, va ser director de la capella del Palau de la Comtessa de Barcelona i a partir del 1714 i fins el 1735 va ocupar el càrrec de mestre de capella de la catedral de Girona. Tant la biografia d'aquest personatge com les seves obres com a compositor del barroc català han estat estudiades i recuperades pels musicòlegs Jordi Rifé i Josep M. Gregori gràcies a un treball de recerca portat a terme mitjançant una beca de la Fundació Ernest Lluch.

El gruix de l'obra conservada de Milans es reparteix entre l'arxiu de música de la catedral de Girona, el de la parròquia de Sant Pere i Sant Pau de Canet de Mar i la Biblioteca Nacional de Catalunya. Precisament d'aquest darrer fons procedeixen les peces que han estat enregistrades pel Cor La Xantria, sota la direcció de Pere Lluís Biosca, en un cd que acaba d'aparèixer.

Així mateix, divendres, en el marc del Festival de Músiques de Torroella, La Xantria va interpretar sis d'aquests salms i motets per a les funcions solemnes de la catedral de Girona i també va oferir diverses obres de tres figures capdavanteres de la música religiosa del Barroc català: Joan Pau Pujol, Joan Cererols i Francesc Valls. Va ser un un magnífic concert.




Foto: Un moment del concert a Torroella. / Toni León

dimecres, 1 d’agost de 2012

Una gran nit de jazz


Si toques una melodia de jazz i les persones no mouen els peus, no la toquis més” va dir el gran Count Basie. I el compositor John Philip Sousa ho va arrodonir assegurant que el jazz durarà mentre la gent l'escolti a través dels peus i no del cervell. És així com s'ha d'escoltar el jazz i és també d'aquesta manera com ho va fer dissabte a la nit el públic que va omplir l'espai del port del Festival de la Porta Ferrada de Sant Feliu de Guíxols. En escena, la joveníssima estrella catalana del jazz, Andrea Motis, el multi instrumentista, professor de música i descobridor de talents Joan Chamorro acompanyat pel seu grup i la incombustible, la incomparable reina del swing, La Locomotora Negra.

La suma de la joventut gairebé insultant d'una nova generació jazzística que puja amb força  -la cantant, trompetista i saxofonista Andrea Motis té només 17 anys- , el mestratge de Chamorro al front de la Sant Andreu Jazz Band i les quatre dècades de circulació d'una locomotora imparable amb Ricard Gili  al front de l'orquestra, van configurar una nit molt especial que ni tan sols va poder aigualir el soroll procedent de la rua de festa major. ¿No hi ha ningú a Sant Feliu capaç de gestionar correctament el programa d'actes?. Malauradament és  una pregunta retòrica perquè aquesta mena de contraprogramació sonora castiga cada estiu al festival de la Porta Ferrada.

Al marge d'aquest detall negatiu, van poder gaudir de veterania, de talent nou (molta atenció amb la jove cantant i saxofonista Eva Fernández, una gran veu i una nova jazzwoman de l'escola Chamorro de la qual sentiren molt a parlar) i del swing de sempre amb els ritmes i melodies que van deixar per la posteritat figures llegendàries com Louis Armstrong, Duke Ellington o Count Basie. Una gran nit de jazz.











Foto: Un moment del concert de Sant Feliu. En primer terme Andrea Motis, Eva Fernandez i Ricard Gili. / Festival de la Porta Ferrada.

Vídeo 1: 5 de novembre de 2011. Festival de Jazz de Barcelona. Concert que va dur a terme, al Teatre Coliseum,  Andrea Motis juntament amb la banda de Joan Chamorro, el seu professor i director de la Sant Andreu Jazz Band.

Vídeo 2: 11 d'abril del 2012: 13 Festival de Mil·leni. Barcelona. Eva Fernandez interpreta un tema amb el grup de Chamorro i Andrea Motis.